fredag 21 september 2012

Finfika,

Vi väntade finfrämmande idag och när man får fint besök, ja då måste man ju ha finfika också. Sagt och gjort så bakade jag en kaka tillsammans med barnen.

Jag gillar att ge barnen upplevelsen att göra saker som att baka tillsammans, även om det blir ett hav av nonpareller och annat trevligt i köket efteråt. Det är så roligt att se deras miner när de smakar på de olika ingredienserna och att känna deras iver över att få hjälpa till.

Det blev en citronkaka den här gången och det blev idel höjda ögonbryn, när barnen ville smaka på smeten och glasyren för det var litet syrligt.

Sen dukade vi med finporslinet som bruka skall, när man skall finfika. Det finaste av allt var nog ändå gästerna!

Nu önskar jag er ett finfint veckoslut!

7 kommentarer:

Hanna sa...

åh så fin och god kaka.
Ha en bra helg.
Kram
Hanna

Livet på Vestergård sa...

Den kakan ser verkligen läcker ut!
I dag ska jag ha lite bakdag med yngsta dottern :)
Ha en fin helg! Kram Kicki

Lyckoslanten sa...

Jag tar mig inte tid till att göra finfika. Ser ju trevligt ut!
Så trevligt att ta del av dina fina stunder! ♥

Kristina sa...

Kakan ser jättegod ut! Jag håller med dig, det är kul att göra något tillsammans med barnen och gärna något "nyttigt".
Ha en fin kväll,
Kristina

StrandviksVillan sa...

Ja, det är verkligen glädje att uppleva olika saker med barnen - det behöver inte vara stora grejer.

Fin kaka ni gjorde!
Ha en skön söndag.

PS. Väntar fortfarande på interiörbilder från nya hemmet *blink blink* ;)

Anonym sa...

Ett av "finfrämmandet"håller med om att både dukning och kakan och barnens glädje över berömmet över den jättegoda kakan var dagens höjdpunkt.
Moster B.

sagaulla sa...


Det andra "Finfrämmandet" var jätteimponerad över den vackra och goda kakan! Roligaste var nog dock att följa de små, den enas ljuvligt varierande mimik och den andra med sina fyndiga repliker!

Tack, tack, kommer gärna igen!