söndag 6 november 2011

Favoriter i köket,

lidhults.se
 Temat på Fabriken just nu heter Favoriter i köket. Ett kärt ämne, som tål att upprepas. Köket är ju hemmets hjärta och det är ju väldigt viktigt att det rummet känns såväl praktiskt som trivsamt. Min tolkning denna gång lyder nog främst Favoriter till köket. Då syftar jag förstås på köket i vårt nya hem.

lidhults.se
I vårt nuvarande kök har vi vita skåpdörrar och det är nog ett måste i vårt nya kök också. Vitt är fräscht och tidlöst tycker jag. Helst vill vi ha övre skåp med krysspröjs, det är en favoritdetalj.

En köksö står också på önskelistan. Det verkar praktiskt att ha en extra avställningsyta som man kan använda när man bakar eller ha som stående bord vid större bjudningar. IKEA har en enkel en som kunde passa in. Väldigt praktiskt skulle det vara om det gick att sätta hjul under benen, så att man lätt kunde flytta runt den.

ikea.com
En annan favorit är en rejäl diskbänk i rostfritt stål. Jag gillar den slitstarka ytan som tål både vatten och värme. Gör man en förhöjning av bänken mot väggen, så slipper man fogen där som samlar smuts, så det lutar mot en sådan modell.
stala.com
Detaljerna är ju viktiga såklart. Jag tycker det är snyggt att bryta det vita med en annan färg och jag kunde tänka mig köksapparater i svart. Lägger till dem på önskelistan också.


dualit.com kitchenaid.com
Vid diskbänken är det bra att ha en matta för att skydda golvet mot vattenstänk. Pappelina har snygga och praktiska mattor för köket. Till svarta hushållsapparater kunde man tänka sig en svart matta som denhär.

 pappelina.com
Dethär var några tankar kring köksfavoriter för min del. Titta gärna in på Fabriken för mera inspiration. Det tänker åtminstone jag göra.
 

Tack för titten och ha det gott!

7 kommentarer:

alegni sa...

allt du visar ser bra ut! vet du, jag har tänkt om i kitchenaidfrågan. ian tyckte inte vi kunde göra oss av med hubert (vi döpte vår kenwood till det direkt han kom hem till oss) som tjänat oss så väl, och han har ju rätt. det är inget fel på maskinen, och tillbehören jag skulle ha velat ha till ka:n klarar jag mig nog utan. får diskutera med tomten på nytt och förhandla mig till något annat trevligt i stället. ;)
(det bidde inget vin i dag)
kramkram

Camilla sa...

vitt kök gillar även jag och är så nöjd med vårt! Många fina apparater har du hitat som är så snygga att de bra kan stå framme :) Kommer du på trädgårdskursen på onsdag? Ha det gott!

StrandviksVillan sa...

Fina förslag du har till ditt nya kök!
Kommer nog bli riktigt lyckat, det vet jag :)

Kram, A-C

Ewa`s Galleri sa...

Håller själv just på att avsluta insättning av vårat nya kök
Här blev det vitt, och en rejäk diskbänk, det ångrar jag inte
ha en bra dag

Anna-Lena sa...

Finfina saker! Har själv suttit den senaste timmen och knåpat ihop ett liknande inlägg :-)

En vacker vardag sa...

Alegni: Kloka ord av sonen där! Det kallas hållbar utveckling och flera borde tänka som han.
Camilla: Jo jag hoppas att vi ses på onsdag!
A-C: Tack vännen, vi får hoppas det blir bra :-)
Ewa: Vi tänker lika hör jag. Jag skall kika in hos dig och se hur det går.
A-L: Ja nu såg jag det. Kanske vi ser dig på Fabriken snart?!

Anna-Lena sa...

Vi får se...ska nu testa att vara med på de tre "testinläggen" som man måste göra för att bli kvalificerad medlem numera. Det är ju alltid kul att få inspiration till nya inlägg, men ibland är deras teman lite knepiga. Det här temat gillade jag dock massor!