måndag 4 juli 2011

Brasvärme,


 Kyliga och mörka kvällar ligger ju litet långt borta i vår tankevärld just nu, men vi går ju redan mot mörkare tider, så vi kan väl titta litet på kakelugnar idag? Vi håller nämligen på att välja kakelugn till huset nu och som alltid så finns det nästan för mycket att välja mellan. Här är två modeller med dekorlist upptill.

gabrielkakelugnar.se
Jag gillar Carl Larsson känslan i den blå dekorlisten, men det känns inte bra att binda sig vid någon färg, så skulle det bli dekorlist blir det nog en vit som i denhär modellen:

warmauunit.com
Vit skall den vara och i klassisk design. Huset kommer ju att inredas i klassisk anda, så spisen skall naturligtvis gå i samma stil.

warmauunit.com
Fast jag är svag för madonnor, så skippar vi nog madonnahyllan. Men hyllan ovanför luckorna är vi litet osäkra på ännu. Trevlig pynthylla eller onödig dammsamlare är nog frågan?

cronspisen.se
Modellen från Cronspisen är en favorit, där får man välja mellan mässing- eller kromade luckor. Där är vi också litet tudelade. Mässing är ju det klassiska valet, med risk för att det blir det enda mässingmaterialet i huset. Det finns ju svarta luckor också, men jag tycker kontrasten till det vita blir för stark så just nu lutar det inte mot kromade luckor.

Sen är vi litet fundersamma på höjden också. Förr i tiden gick ju kakelugnarna nästan upp till taket. Vårt hus kommer att ha 285 cm i takhöjd, så det betyder att kakelugnen skulle bli relativt hög. Skorstenen är ju inte så värst vacker att titta på, så också ur den synvinkeln vore det tacksamt med en hög ugn. Hur stort mellanrum mellan innertak och ugn har ni på era kakelugnar? 

Som alltid är det väl bäst att sova några nätter på saken innan man bestämmer sig. Det är för övrigt en bra strategi för många beslut i livet har jag kommit fram till!

3 kommentarer:

Anna-Lena sa...

Jag gillar dina val, vi har ju ganska liknande modell. Jag tycker helt klart att ni ska ha en liten hylla ovanför luckorna, det bryter av den raka linjen. Modell nr. 3 ser alldeles för rak och otymplig ut i mina ögon, lite som en kvinna utan midja :-) Vi har nog inte torkat damm av hyllan speciellt många ggr under detta år, så det behöver du inte oroa sig för. Vi tog också bort madonnahyllan på vår modell (visste inte att den kallades så) så det tycker jag var ett bra beslut :-)

Dekorlisten är jag dock lite tveksam till...i så fall en vit som smälter in med spisens färg. Blått eller annan färg är nog som du skriver nåt som man kommer att tröttna på ganska fort.

Höjden - ja, vår är väl kanske 20-30 cm från taket ungefär. Riktigt passlig höjd, är väldigt nöjd med att vi höjde på den lite från ursprungsmodellen.

Luckor - som jag skrev tidigare så gillar jag inte alls mässing, så mitt val skulle nog vara kromade i så fall. Mässing har man ju väldigt sällan på andra ställen så det känns lite "udda" att mitt i allt ha mässingsluckor. Svart och vitt är väl fina kontraster? Jag tycker det behövs nåt som ger lite kontrast också så att inte allt går i samma ton.

Oj, vilken roman det blev! Jag visste inte att jag hade så här mycket åsikter om kakelugnar! Jag skrev faktiskt ett utkast till min blogg idag också om en jättevacker braskamin. Du får hålla utkik efter inlägget, det kommer nog senare i veckan. Kanske ändrar du åsikt då igen för det är verkligen en riktigt vacker pjäs :-)

lyckobo sa...

En fin kakelugn är nog verkligen värt att satsa på! Vi har en från Uunisepät, ca 20cm från taket, takhöjden 2,70. Vi höjde på från ursprungsmodellen med 2 varv av kakel.
Skorstenen är av något leca-liknande, och kaklat med samma kakel som spisen, så den smälter väldigt bra in...En hyllkant har vi också, och den samlar nog damm och aska på vintrarna då vi eldar varje kväll, men det gör inget! Hellre det än helt utan hylla...fint att ha ljus på dessutom!

Lyckans dig som får börja från rent bord och välja allt nytt :) !

Anu sa...

Jag röstar också för en modell med spiskrans (hylla); den är nog praktisk att ha vackra saker eller dekorationer på, typ julpynt, ljus mm.