tisdag 4 januari 2011

Blodköket,

Efter att alla nu råkar vara friska i huset och min trötta lilla hjärna har fått vila upp sig litet, så har vi försökt ta ett krafttag med husplaneringen igen. Vi har fått några nya idéer som vi tänkte diskutera med planeraren. Innan, när vi var inne på en tvåplanslösning, tänkte vi att det kunde vara trevligt med en dörr till terrassen från vårt sovrum. Nyligen ritade vi in en stor terrass i hela vinkeln på huset och först nu gick det upp ett ljus hos oss, att vi ju kunde lägga in en dörr från sovrummet till terrassen nu. Är det någon som har en sådan, så är jag tacksam om ni vill dela med er av era erfarenheter av den. Bra eller dålig idé?

Idag fattade jag alltså luren för att ringa upp planeraren. Sonen sitter bredvid mig på golvet och vi lägger pussel tillsammans. Samtidigt håller jag dottern i famnen för att hon skulle vara tyst en stund medan jag talar i telefonen. Jag diskuterar med planeraren och nämner bland annat hur vi tänkt det med grovköket. Sonen som ju är snabbtänkt, snappar upp diskussionen och frågar högt: blodköket? Jag blir full i skratt men kan hålla mig från att börja gapskratta. Han ger sig inte utan frågar med allt högre röst: blodköket?  blodköket? Jag korrigerar honom och säger tydligt: GROVköket. Vår planerare (som vid dethär laget måste tro att vi är helvirriga i vår familj) finner sig fort i situationen. Han skrattar och säger att blodköket nog låter litet makabert.

Så nu väntar vi åter igen på en ny version av huset. Det blir spännande att se hur blodköket ter sig på papper...

Hoppas ni alla har haft en fin start på veckan!

7 kommentarer:

Lyckoslanten sa...

Oj så lättad jag blev! Trodde sonen hade hittat en kniv i köket medan du pratade i telefon! Jag vet, jag har mycket livlig fantasi! Tacka vet jag grovkök! Tyvärr har vi ingen dörr från sovrummet till terrassen! ;o) Fortsatt goda planeringar! ♥

Ingela sa...

Hej på dej!

Vi har ett vinkelhus och har byggt ett brett uterum (ca 4.5 X 7.5 meter) i vinkeln. Från vardagsrummet har vi en altandörr och även från sovrummet som överlappar vinkeln genom att vi passade på att bygga ut det. Därutöver har vi altandörr ut i trädgården samt kortsidan med vikdörrar. Att man kan gena från sovrum till vardagsrum är en lösning som vi har haft enorm glädje av. Vår sommar och höst kan man om man så vill ha öppet här. En gasolspis förlänger säsongen och genom kanaltaket möter man det välbehövliga ljuset
:-))

Anonym sa...

Hade hoppats på en bild av solförmörkelsen i dag.Har du inte varit ute och fotat?
Moster B.

En vacker vardag sa...

Lyckoslanten: Jo man kan ju aldrig veta med de små liven. De har så många idéer. Fördelen med att ha ett litet hem är att man har ganska bra koll på läget hela tiden.

Ingela: Det låter väldigt intressant med ett uterum. Har du ett foto på det kanske?

Moster: Vi var upptagna på frissan då, men hann få en skymt av förmörkelsen genom bilfönstret. Jag tror dock att man skall vara proffsigare än jag för att få den att fastna på bild :)

Joanna sa...

Vi har ju öppnat upp extra dörrar mot terassen in i vinkeln från vårt sovrum. Nu har vi ju inte hunnit bo mer än lite över en månad än så jag har inget facit om sommartid men vi är jättenöjda hittills. stort trevligt ljusinsläpp, men självklart lite dragigare än en vägg. Rullgardin nerdragen nattetid fixar det. Behövs oxå för insynen.

Nette Cecilia sa...

Jaaa så tokigt det kan bli ,Kram Nette

sagaulla sa...

Dåligt omen.....inga saxar o knivar och blodiga biffar i det köket inte!