söndag 3 oktober 2010

Söndagsgraffiti,

Vår utrustning
Rustade med sprayfärg, måttband och märkningsband begav husbonden och jag oss ut till tomten idag. Dagens projekt bestod av att mäta upp var huset skall stå på tomten och märka ut det med band. Detta för att vi skulle kunna skapa oss en bättre bild av hur huset kommer att ligga på tomten. Speciellt jag har svårt att skapa mig en uppfattning genom att enbart titta på husritningen och tomtkartan.

Här skall barnens rum ligga
Först mätte vi ut alla hörnpunkter och markerade dem med ett rött kryss. Sen tog vi märkningsbandet och märkte ut hela huset som är L-format.

Vinkeln
På foto ser dethär helt hysteriskt ut, men jag kan säga att vi fick en väldigt bra uppfattning av bl a hur stor del av tomten huset kommer att täcka, avståndet till gatan och till grannarnas hus. Vi fick också bekräftat det vi misstänkte, att det blir för litet avstånd mellan huset och biltaket, så nu får vi planera om litet - igen!

Baksidan av tomten
Här skall då min kommande trädgård ligga. Där skall jag sitta i en däckstol, med en bra tidning i handen och insupa rosendoften... Om sisådär 20 år då kanske. Ni inser säkert att jag kommer att behöva alla trädgårdtips i hela världen, för att få någon ordning på denhär djungeln.

Nästa steg blir att märka ut vilka träd vi skall behålla på tomten. Kanske ger vi oss ut för att krama litet träd redan nästa veckoslut.

Hoppas ni har haft en skön helg. Allt gott inför den nya veckan!

3 kommentarer:

sagaulla sa...

Oj herranenaika vilken nogrannhet, allt det jag saknar! Baksidan var helt underbar, se nu till att ni kramar alla träd hela familjen och lyssnar på vad trädet förtäljer er. Hoppas få komma ut och kolla vilka trädslag ni har där.
Kan se de små barnen hålla varandra ihand. Ni är lyckligt lottade.
Vi ses snart! Må väl tills dess.

Anonym sa...

Du har ju de väldigt bra som har en som kan detta med mätningar och kartor med dig.
Ser ganska mycket sten i din rosenträdgård,de är bra att den inte behöver bli platt utan har struktur.Detta kommer att bli spännande att följa.
Moster B.

Anonym sa...

Vad spännande!! Hur stor tomt har ni? Vi brukar köra genom området när vi varit och tittat på brors bygge på Korsholmssidan av samma by :) Högt fint område. De fick en tomt där också, men den var för liten.
Det blir nog säkert riktigt bra det där!

H.Haje