lördag 14 augusti 2010

Kan vardagen vara vacker?



Skönheten sitter i betraktarens öga brukar man ju säga. Något som tilltalar en person berör inte en annan. Syftet med denhär bloggen är att samla en del av de saker i livet som sätter en guldkant på min vardag. Jag fotograferar mycket och dokumenterar mycket av min vardag i fotografier. Inredning, mode och hantverk är alla saker som ligger nära mitt hjärta. Jag blir inspirerad av en mängd olika saker och hoppas att kunna dela min inspiration med andra via bloggen. Jag hoppas också att få inspiration här.

Denhär vita orkidén har levt ut sina allra vackraste dagar. Den har spretiga rötter, avklippta stjälkar och borde få ny jord. Jag köpte den när jag och min man förlovade oss för 5 år sedan. Den har blommat varje dag sedan dess. Jag kunde slänga bort den och ersätta den med en ny...men varför chansa? Så länge den blommar. Skönheten sitter i betraktarens ögon.

Välkommen!

4 kommentarer:

Miss Goldie sa...

Oj,har du lyckats hålla en orkidé vid liv SÅ länge? Imponerande! Jag är urusel med blommor, fick en orkidé för ca 1,5 månad sen och den ser nog ganska så död ut just nu...alla blommor har i alla fall ramlat av. Bladen är nog ännu gröna och fina. Hur ska man sköta en orkidé för att den ska må bra? Några tips? Jag är jättedålig på att veta hur mycket vatten olika blommor ska ha och därför blir det oftast att jag ger dem en ordentlig mängd 2-3 ggr i månaden...knappast nåt som blommorna mår bra av! :-)

En vacker vardag sa...

Jag har inte speciellt gröna fingrar. Alla våra blommor får mer eller mindre samma behandling. Endel överlever - andra inte :) Orkidén står i ett fönster med morgonsol, det verkar den trivas med. Sen skall den ha sparsamt med vatten, den får inte stå i vatten. När en stjälk blommat ut låter jag den torka litet innan jag klipper bort den. I det skedet brukar en ny stjälk ha växt ut med knoppar på. Lycka till!

Miss Goldie sa...

Det låter ju så lätt...men i verkligheten är det inte så! :-) Jag kör nog på plast- och tygblommor i fortsättningen tror jag ;-)

sagaulla sa...

Min en kompis fick sin orkide´då han fyllde 50 år, han är nu 56, och den blommar än idag, vad jag vet så har han aldrig bytt jord, men heller aldrig klippt eller skurit bort de gråa luftrötterna.
Vi säger att det är värmen inom hemmets väggar som gör att de blommar om och om igen!
Fint att du startat en ny blogg och inte vilken blogg som helst utan den vackraste av vackra!